EINDHOVEN - In november opent Het Gastenhuis een nieuwe woonzorglocatie voor mensen met dementie in Eindhoven. Aan het roer staan locatiemanagers Ineke Smulders en Marij van der Heijden, twee ervaren zorgprofessionals die vanuit één gedeelde overtuiging bouwen aan een warm thuis: een plek waar mensen met dementie zichzelf kunnen blijven en waar familie weer vooral familie kan zijn.

Beiden brengen jarenlange ervaring mee in de dementiezorg. Ineke werkte ruim twintig jaar bij een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie en gaf later leiding aan thuiszorgteams. Marij begon haar loopbaan als psychiatrisch verpleegkundige en maakte, mede door de dementie van haar moeder, de overstap naar de ouderenzorg. Ze specialiseerde zich in de begeleiding van mensen met complex en onbegrepen gedrag bij dementie.

"Wij willen een huis creëren waar bewoners zich veilig en gezien voelen en waar zij zoveel mogelijk kunnen blijven leven zoals ze gewend zijn," vertelt Ineke. "Iedereen heeft zijn eigen verhaal, ritme en gewoonten. Daar sluiten wij op aan."


Midden in de nieuwe stadswijk De Caai

De nieuwe locatie van Het Gastenhuis wordt gevestigd in De Bloom, aan de rand van De Caai, de nieuwe stadswijk op het voormalige Campinaterrein. Een buurt waar wonen, ontmoeten en naar elkaar omzien centraal staan. Volgens Ineke en Marij past Het Gastenhuis daar naadloos bij.

"Wij willen geen huis zijn dat op zichzelf staat," zegt Ineke. "Juist de verbinding met de buurt vinden we belangrijk. Bewoners blijven onderdeel van het dagelijks leven en ontmoeten mensen uit de wijk."

Weer ruimte om familie te zijn

Voor familieleden betekent wonen in Het Gastenhuis dat de dagelijkse zorg uit handen wordt genomen. Daardoor ontstaat ruimte voor wat echt belangrijk is: samen tijd doorbrengen.

"Familieleden kunnen vooral partner, zoon, dochter of vriend blijven," vertelt Marij. "Natuurlijk zijn ze altijd welkom en mogen ze betrokken zijn bij de zorg als ze dat prettig vinden. Maar bezoek draait vooral om samen koffiedrinken, wandelen of gewoon genieten van elkaars gezelschap, zonder dat de zorg steeds op de voorgrond staat."


Kennismaken met Het Gastenhuis

Voor mensen die zich oriënteren op een woonplek voor een naaste met dementie organiseert Het Gastenhuis Eindhoven de komende maanden verschillende informatieavonden. Tijdens deze bijeenkomsten vertellen Ineke en Marij meer over de visie op dementiezorg, het dagelijks leven binnen Het Gastenhuis en de nieuwe locatie in De Caai. Belangstellenden krijgen volop gelegenheid om vragen te stellen en kennis te maken.

Over Het Gastenhuis

Het Gastenhuis Eindhoven opent naar verwachting in november 2026 en biedt als dubbele locatie ruimte aan 42 appartementen, waarvan een aantal geschikt is voor (echt)paren. De locatie ligt in de autoluwe stadswijk De Caai, op het voormalige Campinaterrein.

Het Gastenhuis werkt vanuit een opendeurenbeleid. Bewoners richten hun appartement in met hun eigen meubels, behouden zoveel mogelijk hun eigen dagritme en kunnen, waar mogelijk, zelfstandig de wijk in voor een wandeling, een boodschap of een bezoek. Familie en naasten zijn iedere dag welkom. Persoonlijke aandacht, vrijheid en eigen regie vormen de basis van de zorg. Zo ontstaat een thuis waar mensen met dementie zichzelf kunnen blijven, midden in de samenleving.