Dit voorjaar presenteerde de provincie het concept van de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau, oftewel de NRD. Daarin worden vijf alternatieven beschreven voor het verbeteren van de N279 en hoe de provincie deze nader wil gaan onderzoeken. Die alternatieven moeten allemaal zoveel mogelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid op en rond de belangrijke provinciale weg. De uiteindelijke keuze voor de N279 zou kunnen vallen op één van die alternatieven, maar het kan evengoed een combinatie zijn die elementen bevat uit meerdere alternatieven.
Op de NRD zijn 136 zienswijzen ontvangen van diverse belanghebbenden. Het gaat om reacties van omwonenden van het tracé tussen Veghel en Asten, maar ook om bedrijven, gemeentelijke instanties en belangenverenigingen. Veel belanghebbenden onderstrepen in hun zienswijze het belang van een zorgvuldig en transparant proces waarin een toekomstbestendige en duurzame oplossing voor de N279 wordt uitgewerkt. Ook staan veel indieners stil bij de gevolgen van specifieke alternatieven voor leefbaarheid, natuur, gezondheid en verkeersveiligheid. Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor de impact van omleidingen op lokale gemeenschappen. Verder worden de financiële haalbaarheid van de plannen en het effect van toekomstige ruimtelijke en economische ontwikkelingen in de regio regelmatig aangestipt.
Drie aanpassingen
Een aantal van de ingebrachte aandachtspunten krijgen in het verdere proces een plek in de uitwerking van de plannen en worden zorgvuldig meegewogen. “Op dit moment leiden de ingebrachte aandachtspunten niet tot wezenlijke aanpassingen van de onderzoeken”, aldus gedeputeerde Hagar Roijackers (Milieu). “Op basis van alle inbreng worden drie technische aanbevelingen en aandachtspunten doorgevoerd in de reikwijdte en het detailniveau van het op te stellen MER.”Het gaat om:
- Het verduidelijken van de afbakening van het plangebied
- Het verduidelijken van het studiegebied voor het MER
- Het onderzoeken van subjectieve verkeersveiligheid, naast het onderzoek naar objectieve verkeersveiligheid. Daarmee wordt het gevoel van veiligheid bedoeld dat niet direct in cijfers te vangen is.
De adviezen van de Commissie mer en BrabantAdvies krijgen eveneens een plek in de uitwerking van de plannen en de te maken afwegingen. Het gaat hierbij met name over het inzichtelijk maken van alle doelstellingen van dit project en de wijze waarop dit de te onderzoeken alternatieven en gevolgen voor de omgeving beïnvloedt.
Diversiteit aan belangen
“We zijn blij dat we zo veel reacties hebben mogen ontvangen”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Dat laat wel zien dat veel mensen betrokken zijn bij de toekomst van deze belangrijke weg. Het toont ook de diversiteit aan belangen. De één pleit voor een oplossing met een verdubbeling van het aantal rijbanen of een omleiding, de ander juist voor het tegenovergestelde. Zeker is dat er grote, ingrijpende knopen moeten worden doorgehakt. Waarbij we de beste keuze moeten maken in het algemeen belang. Want uiteindelijk willen we allemaal zo soepel en veilig mogelijk over de N279 kunnen rijden, met zo min mogelijk overlast en impact op de omgeving.”De MER die in 2026 wordt opgesteld, moet uiteindelijk leiden tot de best haalbare oplossing voor de N279: het voorkeursalternatief. De planning is op dit moment dat in 2027 duidelijk moet zijn hoe dat voorkeursalternatief eruit ziet. In de tussentijd vergroot de provincie de verkeersveiligheid op de N279 met kleinere ingrepen die los van de grote maatregelen uitgevoerd kunnen worden.