AMSTERDAM/EINDHOVEN - KPN heeft dit jaar twee Experience Stores gelanceerd. Hierin wordt ruimte aan (lokale) ondernemers gegeven om hun digitale innovaties te tonen. Softwarebedrijf Fectar heeft voor de twee Experience Stores drie bijzondere minigames ontworpen.

KPN opende in maart een Experience Store aan de Ekkersrijt in Eindhoven. Het was de eerste KPN XL winkel, die een dergelijk VR & AR Experience Center voor ondernemers heeft. Een paar maanden geleden werd een Experience Store in Amsterdam-Duivendrecht geopend.

Softwarebedrijf Fectar uit Den Bosch heeft drie Extended Reality-minigames ontwikkeld voor de Experience Stores, die bezoekers zowel in de winkel als thuis kunnen ervaren. Extended Reality (XR) omvat een combinatie van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR), waardoor de minigames op verschillende apparaten zoals smartphones, tablets, computers en VR-headsets kunnen worden beleefd. De gebruiker kan de XR-ervaring eenvoudig beleven via de Fectar-app.

Online veiligheid

"Het doel van de minigames is om de ondernemer (meer) bekend te maken met de gevaren van cybersecurity. De ondernemer wordt uitgedaagd om na te denken over cybersecurity en hoe hij nu al stappen kan nemen om samen met KPN zijn online veiligheid te boosten", zegt Nicolette Ooijevaar, manager Direct Channels SME bij KPN.

De ondernemer wordt bijvoorbeeld in één van de games erop gewezen dat een sterk wachtwoord belangrijk is en dat multi-factor authentication een must have is om veilig te kunnen ondernemen. In een andere game komen de gevaren van phishing aan bod.

"We zijn heel blij met de samenwerking met Fectar", stelt Nicolette. "Op een speelse manier krijgen ondernemers inzicht in het belang van een goede cybersecurity."