EINDHOVEN - Op 3 juni 2023 wordt voor de eerste keer de UEFA Women's Champions League finale in Nederland gespeeld. Het Philips Stadion in Eindhoven is het decor van het slotstuk van het toernooi waarin de twee beste vrouwenteams van Europa het tegen elkaar opnemen. De officiële wedstrijdbal is vernoemd naar de gaststad en viert de innovatieve architectuur waar Eindhoven om bekend staat.

Op een donkerblauwe achtergrond verwijzen de neon details op de bal naar de levendigheid van de Lichtstad. Diverse beroemde kenmerken en locaties zijn dan ook op de bal terug te vinden zoals een gloeilamp, maar natuurlijk ook het Philips Stadion zelf en de iconische koepel van het Evoluon. De kenmerkende witte parelmoersterren van de Champions League steken af tegen de fluorescerende randen en benadrukken het contrast tussen de historische en moderne architectuur van Eindhoven en de bloeiende lichtkunstscene die de stad kent.

Matthew Davidson, Head Global Brand Marketing adidas Football: "2023 belooft weer een ongelooflijk voetbaljaar te worden, met natuurlijk het WK voor Vrouwen in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook de knock-outfase en finale van de UEFA Women's Champions League 2022-2023. Voor het eerst wordt die finale in Nederland gespeeld. Dat vormde een goede gelegenheid om de speelstad Eindhoven te vieren. We zijn dan ook erg blij met hoe we de culturele architectuur en het artistieke karakter van de stad hebben kunnen vastleggen op deze finalebal."

Gelijke en inclusieve sport
Adidas is sinds 2021 verbonden als officiële partner van UEFA Women's Football en zet zich al lange tijd in voor gelijkheid in de sport door kansen en inclusiviteit in het spel te stimuleren. Dat gebeurt onder meer door initiatieven als het adidas Football Collective (aFC) - een uniek samenwerkingsverband van individuen, clubs en gemeenschappen over de hele wereld, verenigd in de overtuiging dat door voetbal positieve verandering kan worden gecreëerd.

Als onderdeel hiervan zorgt adidas' huidige partnerschap met Common Goal ervoor dat 1% van alle wereldwijde netto-verkopen van adidas-voetballen wordt besteed aan initiatieven die duurzame sociale verandering teweegbrengen en bijdragen aan een betere en meer inclusieve toekomst, door middel van voetbal.

Verkrijgbaarheid
De UWCL Pro Ball Eindhoven is vanaf vandaag verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs van €150 (pro-editie), in adidas-winkels en online via www.adidas.com/ucl.